Inulin

Inulin

Přírodní prebiotikum, které významně pomáhá střevním bakteriím. Ulehčuje život diabetikům, protože se používá jako náhrada za glukózu.

Inulin (česky též inulín) udržuje zdravou rovnováhu ve střevech. Je to prebiotikum, tedy (jak už jsme si popsali v samostatném článku o prebiotikách) funguje jako potrava pro probiotika – zdraví prospěšné střevní bakterie. Velmi zjednodušeně lze říci, že je inulin vláknina. Jen taková specifická.

Inulin. Co to je? 

Z pohledu chemie jde o polysacharid. Proti běžným sacharidům ale obsahuje o dost méně kalorií (cca 1,5 kcal v 1 g). Právě proto se používá k přípravě jídel pro cukrovkáře jako náhrada za glukózu – sníží se tak kalorická hodnota pokrmu a zamezí se nežádoucímu zvýšení krevního cukru.

V přírodě se inulin vyskytuje ve známé i méně známé zelenině. Obsahuje ho čekanka, topinambur, česnek, cibule, pórek, artyčok, ale v nízkém obsahu třeba i banán nebo žito.

 

Inulín účinky:

  • funguje jako prebiotikum – ve střevech podporuje množení dobrých bakterií a nepřímo brání přemnožení těch škodlivých

  • nezvyšuje hladinu krevního cukru

  • pomáhá redukovat hmotnost

  • zlepšuje zažívání

  • podporuje imunitu

  • udržuje rovnováhu střevní mikroflóry

  • zlepšuje zdraví srdce a cév

  • zvyšuje vstřebatelnost minerálů v kostech

  • působí proti zánětlivým onemocněním střev

  • doplňuje energii


Inulin prebiotikum

Inulin je označován jako nízkokalorická rozpustná vláknina. To znamená, že po konzumaci absorbuje vodu a nabyde na objemu. Díky gelové konzistenci proputuje tenkým střevem, které jej nevstřebá, až do tlustého střeva. Tam poslouží jako „potrava“ pro zdraví prospěšné střevní bakterie – probiotika –, kterých máme pro zdravé trávení v tlustém střevě na 400 druhů.

 

 

Rozdíl rozpustná a nerozpustná vláknina

Inulin je rozpustná vláknina. Vlákninou označujeme látky (olygosacharidy a polysacharidy), které tělo nestráví v žaludku ani tenkém střevě. A je-li vláknina rozpustná či nerozpustná, ovlivňuje fakt, co se s ní stane ve střevě tlustém. Rozpustnou vlákninu tělo v tlustém střevě stráví a využije. Díky tomu mimojiné rozpustná vláknina zvyšuje sytost a snižuje glykemickou hodnotu. Nerozpustná vláknina se proti tomu, jak už asi tušíte, nevstřebává ani v tlustém střevě a projde nezpracovaná. Tím (s dostatečným pitným režimem) urychluje průchodnost střev, pomáhá proti zácpě a podporuje zdravou peristaltiku střev.


Studie, které zkoumaly přínosy inulinu:

  • Inulin nemá typické fyzikální účinky vlákniny, jako je dramatické zvyšování viskozity, intenzivní zadržování vody, velké zvýšení osmotického tlaku a objemové účinky ve střevě. Několik výraznějších zdravotních přínosů inulinu vyplývá z jeho schopnosti stimulovat u člověka růst bakteriálních rodů a druhů, jako jsou Bifidobacterium (kromě B. bifidum) a Lactobacillus, o nichž je známo, že jsou zdraví prospěšné. Proto je inulin obecně považován za prebiotikum s bifidogenním faktorem. (zdroj)
  • Mezi zkoumané přínosy inulinu patří: účinky na střevní mikroflóru, útlum glukózy v krvi, homeostáza lipidů, biologickou dostupnost minerálních látek a dusíku, imunomodulační účinky spolu se schopností dodávat potravinám texturu a zlepšovat jejich reologické vlastnosti a nutriční vlastnosti. (zdroj)

Kdo by inulin neměl užívat?

V jistých hodně specifických případech by inulin, stejně jako ostatní prebiotika mohly zhoršit stav lidem se zánětem střeva (IBS inflammatory bowel syndrome) a náchylností na nadýmavé potraviny. Vždy je dobré inulin, stejně jako jiná prebiotika, užívat spolu s jídlem, aby se zamezilo nadýmání a nevolnostem.

V našich nápojích je inulinu minimální množství, takže rozhodně nic takového nehrozí. 


Doporučená denní dávka

Studie prokázaly, že jsou-li fruktany inulinového typu podávány ve stravě ve vysokých dávkách, nemají za následek úmrtnost, nemocnost, toxicitu pro cílové orgány, reprodukční nebo vývojovou toxicitu nebo karcinogenitu. 

Řada klinických studií taktéž ukázala, že až 20 g inulinu a/nebo oligofruktózy denně snáší lidský organismus bez problémů. (zdroj)


Nápoje, ve kterých najdete inulin:

Zpět